Bewustwording helpt water te besparen

Een veel gehoorde oplossing voor het besparen van energie is het creëren van bewustwording onder medewerkers. Het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern ConAgra Foods heeft de harde cijfers paraat: er werd door deze maatregelen vorig jaar meer dan 1,1 miljard liter water bespaard.

Opvallend is dat het programma dat hier voor moest zorgen al sinds 1992 loopt: werknemers worden aangespoord om water en energie te besparen. Elke divisie kon zijn eigen duurzaamheidsprogramma opzetten; iets wat Microsoft sinds kort ook doet met de verantwoordelijkheid voor zijn CO2-uitstoot.

Stokpaardje
Stokpaardje van het bedrijf in 2011 was een aardappelverwerkingsfabriek, die de helft van de totale waterbesparing van ConAgra op zich nam. De faciliteit bespaarde zelf 24 procent op het watergebruik.

Dat deed de afdeling door dagelijks te checken waar water verloren ging en het watergebruik elke dag te meten en openbaar te maken. In totaal bespaarde ConAgra Foods in 2011 ongeveer 28 miljoen dollar door bewustwording onder zijn medewerkers te creëren.